Iedereen verdient de kans om dromen na te jagen en talenten te ontwikkelen. Helaas bepaalt in de praktijk waar je wieg staat nog te vaak de kansen die kinderen krijgen. Mijn liefde voor het onderwijs begon toen ik kinderen lesgaf als gastdocent cultuureducatie. Later werkte ik onder meer bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap. De afgelopen tien jaar zette ik mij in de Amsterdamse politiek in voor goed onderwijs. Op mijn initiatief kwamen er in Amsterdam schoollunches. We moeten er alles aan doen om het lerarentekort tegen te gaan en studenten meer perspectief bieden.
Onderwijsagenda
Samen met vele leraren, schoolleiders en experts schreef ik de Onderwijsagenda 2022-2026 voor Amsterdam. Deze kun je hier lezen.
Rijke schooldag
Ik vind het namens D66 belangrijk dat er veel aandacht is voor burgerschap en diversiteit in het onderwijs. Ik deed het voorstel voor een Kindervragenuur in de raad, zodat kinderen jaarlijks voor even de baas van de stad zijn. Ik diende een initiatief in voor gezonde schoollunches, omdat het lastig leren is op een lege maag. Ook diende ik een voorstel in voor burgerschapsonderwijs, met als resultaat een aanpak van 11 miljoen euro waardoor op 200 scholen les gegeven wordt over onder meer democratie, Black Lives Matter en de oorlog in Oekraïne. Zo leer je op school niet alleen om iets, maar ook om iemand te worden.
De leraar op één
Het beste onderwijs start met goede leraren. Zij moeten volop de ruimte krijgen om hun beroep uit te voeren, zonder al te veel werkdruk en met genoeg ontwikkelmogelijkheden. Daarom diende ik initiatieven in voor meer zij-instromens, vakdocenten en om startende leraren te behouden voor het onderwijs. Door een voorstel dat ik deed voor een begeleidingspoule zijn 70 ervaren leraren als coaches beschikbaar. Helaas is het lerarentekort nog steeds enorm groot. Daar wil ik mij tegen blijven inzetten, samen met ouders, leraren en schoolleiders.
Jongeren en studenten
Jongeren en studenten hebben zwaar geleden onder de coronacrisis en prestatiedruk. Naast de terugkeer van de basisbeurs, is blijvende aandacht voor mentaal welzijn van belang. Daarom maakte ik een 10- puntenplan Perspectief voor jongeren en studenten in coronatijd waarin onder meer wordt ingezet op extra studieplekken, mentale ondersteuning en sport. Ook zette ik mij er tijdens de lockdown voor in dat de scholen weer opengingen met een opinie en lobby, gesteund door leraren, schoolleiders en D66-ers uit het hele land. Bij het Unmute us protest sprak ik mij uit voor het openen van de evenementen- en festivalsector.
Lees hier meer:
Terugblik D66-raadslid Ilana Rooderkerk: ‘In het onderwijs word je niet iets, maar iemand’