Groene stad

Klimaatverandering raakt iedereen. Niet pas over een paar jaar of in de verre toekomst, maar nu al. Zo leiden de stijgende temperaturen tot hittestress. En het regent vaker extreem, waarbij de straten onderlopen. Ik zet mij in voor een groene en duurzame toekomst. We moeten nu handelen om de wereld en de stad Amsterdam bewoonbaar te houden, voor de huidige generatie en voor die van mijn zoontje. Voor het aanpakken van de klimaatcrisis is een ambitieus en daadkrachtige klimaatactie nodig. Daarbij is in een leefbare wereld de lucht die je inademt gezond en is er altijd groen of een park in de buurt.

Klimaatverandering tegengaan voor toekomstige generaties
Een beter milieu begint niet bij jezelf. Een beter milieu begint bij politiek leiderschap. Zo deed ik het voorstel om een einde te maken aan vervuilende cruiseschepen in de stad, wat met meerderheid werd aangenomen. We moeten onze CO2-uitstoot drastisch verminderen door onze energievoorziening en stad te vergroenen en duurzaamheid terug te laten komen in alles wat we doen. Daarbij moet we rekening houden met het voortschrijdend inzicht in technologische ontwikkelingen, zoals warmtepompen en waterstof, en nieuwe wetgeving.

Klimaatrechtvaardigheid
Namens D66 sta ik voor klimaatrechtvaardigheid, zodat de rekening van verduurzaming niet onevenredig bij de laagste inkomens mag komen te liggen, of zij blijven zitten met de laatste fossiele problemen. We houden rekening met keuzevrijheid en moedigen eigen initiatief onder mensen aan. We zorgen dat niemand achterblijft in deze grote opgave.

Groene steden en straten
Een klimaatbestendige wereld bestaat uit groene steden en straten. Daarom diende ik verschillende initiatieven in voor groene stegen, groene pleinen, groene bushokjes en kleine stadsbossen, oftewel tiny forests, waarvan het eerste geplant is door kinderen op het schoolplein van basisschool De Schakel in ZuidOost. Ik streed tegen afvaloverlast en voor betere voorzieningen in parken, met als resultaat 4 miljoen euro voor rolstoelvriendelijke toiletten voor vrouwen. Daarbij diende ik voorstellen in om de luchtkwaliteit van scholen te verbeteren, zodat kinderen  les krijgen in een gezonde omgeving.

Waar ik mij voor inzet:

– Een circulair isolatieprogramma met onder andere onderwijsinstellingen, waarbij jongeren die uitstromen van de technische MBO’s direct een stage en baangarantie hebben.

– Dat alle bewoners en ondernemers  worden geholpen met mogelijkheden om te isoleren en verduurzamen, met voorrang voor de laagste inkomens. Zo zorgen we voor aan klimaatrechtvaardigheid.

– Dat we vooroplopen in het circulair gebruik van bouwmaterialen.  Aangezien beton en staal de meest CO2-intensieve materialen ter wereld zijn, willen we ze hergebruiken. Daarnaast moeten we meer afval op een rendabele manier recyclen. Schaal maken is belangrijk.

– Dat circulair inkopen en aanbesteden de norm wordt. Daarbij moet vervuiling een realistische prijs krijgen, vanuit het principe: de vervuiler betaalt (true pricing).